Strona Główna » Aktualności » Od końskich derek po Aircomfort – firma Deuter niejedną miała twarz!

Mówi Ci coś nazwa “Mech. Segeltuch- und Leinenweberei, Säcke-, Waggon-, Wagen- und Pferdedeckenfabrik”? Niekoniecznie? Ale “Deuter” już owszem? A widzisz. Tak się składa, że mowa dokładnie o tych samych firmach! Zobacz, jak potoczyła się 123-letnia już historia słynnej plecakowej marki! 

 

Ładnym początkiem historii kluczowych marek jest zazwyczaj… garaż. W przypadku firmy “Zmechanizowana fabryka płócien żeglarskich i lnianych, worków, płacht do przykrywania wagonów kolejowych i samochodów oraz derek dla koni” zamiast garażu na początku był… namiot. Spory namiot handlowy, na tyle udany, że po kilku latach działalności namioty również weszły w zakres oferty marki. Nie turystyczne – takie imprezowe, w sam raz na Oktoberfest, na którym zresztą szybko zagościły. 

Hans Deuter i jego firma 

Historia Deutera – coraz bliżej ludzi! 

Po kilku latach Hans Deuter okazuje litość i zastępuje fascynującą nazwę firmy wersją bardziej przystępną – własnym nazwiskiem. Uznaje również, że worki i torby dla listonoszy to nie wszystko, na co firmę stać, i wprowadza segment zdecydowanie bardziej turystyczny – walizki i plecaki. Wśród nich, zaprezentowaną w roku 1930, prawdziwą plecakową dominantę na najbliższe 30 lat – model Tauern. Plecak, jak się okazało, idealny na “pierwszy raz” – np. na północnej ścianie Eigeru (wyczyn Anderla Heckmaira z 1938 roku) czy pierwsze wejście na Nanga Parbat na plecach Hermana Buhla w 1953. 

Plecak Deuter Tauern Pierwszy bestseller marki – plecak Deuter Tauern

Innowacje wprowadzone przez Deutera (bo na miano lidera trzeba sobie zapracować)  

W ten sposób łatka trekkingowego lidera z łatwością przylgnęła do Deutera, który dopiero poczuł wiatr w (produkowanych zresztą przez siebie) żaglach. Marka postawiła na innowacje, które odbiły się echem w branży turystycznej i stanowią podstawę systemów znanych i kopiowanych obecnie. Rok 1965 to pierwsza rama wbudowana w plecak (model Sierra), a 1984 – wynalazek, na którego “moda” już raczej nie przeminie, czyli… system Aircomfort. To właśnie w Deuterze powstała myśl, by odsunąć nieco plecak od pleców, która do dziś podoba się zarówno użytkownikom, jak i konkurencji. 15 lat później pojawi się absolutny bestseller wykorzystujący ten właśnie system nośny, który po dziś dzień nie ustępuje miejsca na podium turystycznej popularności: Futura! 

Deuter AircomfortPierwsze reklamy pionierskiego systemu nośnego Deuter Aircomfort

 

Pierwsze wersje Deuter FuturaNarodziny prawdziwego bestsellera – Deuter Futura

Dobre plecaki już nie wystarczą. Deuter dziś 

Od lat 80 dzierży więc Deuter miano marki wiodącej i dawno już wykroczył poza wymiar czysto produkcyjny, doceniany wielokrotnie (w zasadzie już nawet bez zaskoczeń) przez Outdoor Magazine Test czy ISPO Award Winner. Po raz ósmy z rzędu przyznanie wyróżnienia Lidera Fair Wear Foundation świadczy o tym, że firma od dawna zdaje sobie sprawę, że sam efekt produkcji to za mało – liczy się także jej proces – szacunek wobec środowiska jak i ludzi, którzy Deutera tworzą na każdym etapie powstawania kultowych plecaków. Tegoroczna modernizacja logotypu marki oraz wielu szlagierowych modeli świadczy z kolei o tym, że Deuter nie zamierza karmić się wyłącznie swoim sukcesem i… idzie dalej! 

Stare i nowe logo Deutera

 

Autorka: Iwona Styperek 

Udostępnij