Strona Główna » Sposób na » Jak dopasować plecak do pleców i poczuć różnicę?

Selekcja dokonana. Kolejne zbędne sprzęty i odzież opuściły Twój bagaż. Zakładasz plecak (nie byle jaki!), ale okazuje się, że “niezbędne minimum” już teraz robi się nieprzyjemnie odczuwalne. A miało być tak komfortowo…

Dla wygodnego transportu ładunku kluczowy jest właściwy rozkład obciążenia. I to jest właśnie sekret konstrukcji najlepszych plecaków. Jednak – by spełniał swoją funkcję – musi być dobrze dopasowany. Postępuj zgodnie z poniższymi krokami, aby przekonać się, jak odpowiednia kolejność wykorzystania pasów regulacyjnych i ich właściwe użycie spowodują, że ten sam ciężar nagle może być odczuwany jako znacznie lżejszy!

jak dopasować plecak do pleców1. Obciąż plecak ciężarem zbliżonym do tego, z jakim będzie wykorzystywany w terenie. Poluzuj wszystkie pasy i załóż go na plecy.

Jak dopasować plecak do pleców2. Umieść środek pasa biodrowego na kościach biodrowych i ściągnij. Uwaga! Umieszczony zbyt wysoko może uciskać brzuch, zaś zbyt nisko może spowodować otarcia.

Jak dopasować plecak do pleców3. Ściągnij pasy naramienne, jednak nie dociągaj ich zbyt mocno. Ciężar plecaka powinien spoczywać głównie na pasie biodrowym.

Jak dopasować plecak do pleców4. Punkty osadzenia szelek powinny znajdować się między łopatkami. Dzięki temu pasy naramienne okalają barki, co przekłada się na komfort.

Za krótki (A i B) lub zbyt długi (C i D) system nośny 

A) Osadzenie szelek poniżej łopatek, w rezultacie…

Jak dopasować plecak do pleców
B) Pasy naramienne umieszczone za daleko od szyi, co może spowodować zsuwanie się szelek z ramion.

Za długi system nośny
C) Osadzenie szelek powyżej łopatek: plecak ma tendencję do odchylania się od pleców, a ponadto…

jak dopasować plecak do pleców
D) Szelki są zbyt blisko szyi, co może powodować otarcia szyi, ramion i okolicy pach. W tym przypadku regulowane pasy naramienne nie wystarczą. Jedynie dobór systemu nośnego o odpowiedniej długości rozwiąże problem.

Za długi system nośny

Rozmiary systemów nośnych

Deuter proponuje trzy wersje: standardową – bez dodatkowego oznaczenia, SL – wersja damska lub EL – dla osób o wzroście powyżej 185 cm. Gregory, oprócz rozróżnienia płciowego, dysponuje rozmiarami plecaków – S, M i L – które nie mają nic wspólnego z ich pojemnością, ale właśnie ze wzrostem i budową właściciela plecaka. Więcej o rozmiarówce Gregorego piszemy w artykule Plecaki Gregory – jak dopasować rozmiar? W przypadku większych plecaków standardem staje się opcja płynnej zmiany rozmiaru systemu nośnego, jak chociażby Vari-Quick lub VariFlex.

Damski system nośny – czym się różni od standardowego?

Plecaki skonstruowane z myślą o kobietach dostosowane są do krótszych pleców, ale jest jeszcze kilka detali, które ułatwiają Paniom noszenie swoich ciężarów. Pasy naramienne umieszczone są bliżej siebie, przez co pasują do węższych pleców i barków. Szelki są węższe, a dzięki kształtowi przypominającemu literę S wygodniej układają się w okolicy ramion i piersi. Natomiast pas biodrowy jest wyprofilowany tak, by uwzględniać bardziej opływowe kształty kobiecych bioder – co ma wpływ nie tylko na wygodę, ale przede wszystkim na stopień przylegania pasa do ciała.

Jak dopasować plecak do terenu, w jakim się poruszasz

Wiesz już, jaki system nośny jest dla Ciebie optymalny, masz perfekcyjnie dopasowaną wysokość pasa biodrowego oraz długość szelek. Możesz ruszać przed siebie, jednak wiedz, że w zależności od charakteru szlaku którym podążasz, możesz przystosować swój plecak jeszcze lepiej!

Jak dopasować plecak do pleców5. Zapnij pas piersiowy dopasowując wysokość. Nie zaciskaj go zbyt mocno, gdyż może utrudnić oddychanie. Pas piersiowy stabilizuje pasy naramienne i jest standardowym wyposażeniem w prawie każdym dobrym plecaku o nieco większej pojemności.

Jak dopasować plecak

6. Dostosuj regulację pasa biodrowego do warunków, w jakich się poruszasz – zaciśnij, aby uzyskać większą stabilność, poluzuj, by uzyskać większą swobodę ruchu. Dociągnij pasy stabilizujące pasy naramienne w przypadku plecaków o większej pojemności. Poluzowane, zapewnią lepszą wentylację transferując obciążenie plecaka na pas biodrowy. Jest to optymalne w trakcie łatwiejszych wędrówek. Bardziej zaciągnięte zapewnią większą stabilność obciążonego plecaka oraz przeniosą obciążenie na pasy naramienne podczas przemieszczania w trudniejszym terenie.

Podczas dłuższych wędrówek upewnij się, że wszystkie pasy są odpowiednio wyregulowane, aby dobrze rozłożyć obciążenie plecaka. By w pełni wykorzystać funkcję pasów stabilizujących, w poziomym położeniu powinny zachować kąt między 30° a 45°. W mniejszych plecakach pasy spełniają inną rolę. Umożliwiają prawidłowe umiejscowienie systemu nośnego. Poluzuj bądź dociągnij pasy stabilizujące i naramienne by dokładnie dopasować system nośny. W tym przypadku, kąt może być mniejszy bądź nawet ujemny.

W kwestii stabilności plecaka oraz wygody jego noszenia duże znaczenie ma również jego zawartość oraz sposób jej rozlokowania. Zobacz, co i gdzie pasuje najlepiej w tekście Jak prawidłowo spakować plecak?

Autor: Julia Klimek

Masz uwagi? A może chcesz coś dodać? Podziel się z nami swoją opinią!

Udostępnij